Thursday, March 18, 2010

Jabatan Teknologi Pendidikan merupakan sebuah jabatan akademik yang terdapat di Institut perguruan Tun Hussein Onn, Batu Pahat. Jabatan ini terlibat dalam pengajaran mata pelajaran Pengurusan Sumber, Teknologi Pendidikan, TMK dalam Pendidikan dan Pembestarian dalam Pengajaran dan Pembelajaran.

Di samping itu jabatan juga melaksanakan Kursus Dalam Cuti KPLI, KPLD dan KDPM.

Sebagai sebuah jabatan akademik, jabatan Teknologi Pendidikan berperanan melatih bakal guru dan guru dalam perkhidmatan yang berilmu pengetahuan dan cekap menggunakan bahan sokongan termasuk TMK dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Selain itu jabatan ini juga berperanan sebagai pusat rujukan pedagogi, penyelidikan serta pembangunan pengajaran dan pembelajaran.



OBJEKTIF JABATAN

Dapat melahirkan guru yang mempunyai kemahiran Teknologi Pendidikan yang berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Dapat elahirkan guru pelatih yang dapat mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran Teknologi Pendidikan dalam melaksanakan tugas di bidang kurikulum dan kokurikulum di sekolah.

Dapat menguasai prinsip-prinsip umum pengajaran dan pembelajaran menggunakan Teknologi Pendidikan berteraskan teknologi maklumat dan strategi penyampaian yang terkini dan berkesan.

Dapat meningkatkan profesional untuk menghasilkan guru yang berdedikasi dan komited.

Menjalankan kajian dari masa ke semasa dalam bidang Teknologi Maklumat dan kaedah pengajaran.

No comments:

Post a Comment